Kompetanseplan
Teatersmia er et inkluderende fritidstilbud der elevene både skal ha det sosialt og utvikle ulike skuespillerferdigheter. Læreplanen gir strukturert opplæring i rollelek, improvisasjon, karakterarbeid og sceneteknikk, med fokus på trygghet, samarbeid og faglig progresjon.
Minismia
-
Delta i enkel teaterlek og samhandling med andre barn
-
Utforske ulike roller og univers gjennom lek og fantasi
-
Barna skal kjenne på mestring og trygghet i relasjon med instruktør og andre i samme aldersgruppe
-
Barna skal kunne vise seg frem for et mindre, lukket og trygt publikum
Barnesmia
-
Skape trygghet i gruppen og gi barna opplevelse av felleskap
-
Utvikle kroppslig bevissthet og rombesvissthet
-
Utforske roller og univers gjennom lek og fantasi
-
Barna skal oppleve mestringsfølelse og glede i teaterlek og opptre for et publikum i trygge rammer
Juniorsmia
-
Eleven har trygghet i å uttrykke seg selv på scenen med kropp og stemme
-
Eleven viser samarbeidsevne
-
Eleven kan grunnleggende teaterbegreper
-
Eleven har erfaring med å jobbe frem en forestilling
-
Eleven kan gruppens rutiner og respekterer disse (mobilhotell, vise interesse for andres ideer). Dette er viktig for å skape trygghet og samhørighet
Ungdomssmia Jr.
-
Eleven er kjent med begrepet “gjøre hverandre gode” og viser vilje til å etterfølge dette.
-
Eleven kan lære tekst
-
Eleven kan opptre i en forestilling gruppen lager, i trygge rammer.
-
Eleven kan grunnleggende teaterteknikker; improvisasjon, lytte til medspillere, innlevelse
-
Eleven har situasjonsforståelse
-
Eleven kan gruppens rutiner og respekterer disse (mobilhotell, vise interesse for andres ideer). Dette er viktig for å skape trygghet og samhørighet
Ungdomssmia
-
Eleven har erfaring med å tolke og formidle tekst
-
Eleven kan skape en karakter med bevissthet om kropp og stemme
-
Eleven kan enkle analysebegrep (dramaturgi, scener, akt, karakterens mål, tekstforståelse/undertekst)
-
Eleven viser evne til innlevelse og situasjonsforståelse
-
Eleven kan gruppens rutiner og respekterer disse (mobilhotell, vise interesse for andres ideer). Dette er viktig for å skape trygghet og samhørighet
Prosjektsmia
-
Eleven har erfaring med å tolke og formidle tekst, og har kjennskap til konkrete metoder for tekstarbeid
-
Eleven kjenner til ulike spillestiler og sjangre, og vet hvordan man kan kjennetegne disse
-
Eleven kan skape en karakter med bevissthet om kropp og stemme
-
Eleven viser evne til improvisasjon, innlevelse og situasjonsforståelse
-
Eleven har enkel erfaring med og forståelse for hvilke produksjonsoppgaver som inngår i en teaterproduksjon (kostymedesign, scenograf, markedsføring, inspisient, lys og lyd etc.)
-
Eleven viser evne til å kunne reflektere over egen innsats
