top of page

Kompetanseplan

Teatersmia er et inkluderende fritidstilbud der elevene både skal ha det sosialt og utvikle ulike skuespillerferdigheter. Læreplanen gir strukturert opplæring i rollelek, improvisasjon, karakterarbeid og sceneteknikk, med fokus på trygghet, samarbeid og faglig progresjon.

Minismia

  • Delta i enkel teaterlek og samhandling med andre barn

  • Utforske ulike roller og univers gjennom lek og fantasi

  • Barna skal kjenne på mestring og trygghet i relasjon med instruktør og andre i samme aldersgruppe

  • Barna skal kunne vise seg frem for et mindre, lukket og trygt publikum

Barnesmia

  • Skape trygghet i gruppen og gi barna opplevelse av felleskap

  • Utvikle kroppslig bevissthet og rombesvissthet

  • Utforske roller og univers gjennom lek og fantasi

  • Barna skal oppleve mestringsfølelse og glede i teaterlek og opptre for et publikum i trygge rammer

Juniorsmia

  • Eleven har trygghet i å uttrykke seg selv på scenen med kropp og stemme

  • Eleven viser samarbeidsevne 

  • Eleven kan grunnleggende teaterbegreper

  • Eleven har erfaring med å jobbe frem en forestilling

  • Eleven kan gruppens rutiner og respekterer disse (mobilhotell, vise interesse for andres ideer). Dette er viktig for å skape trygghet og samhørighet

Ungdomssmia Jr.

  • Eleven er kjent med begrepet “gjøre hverandre gode” og viser vilje til å etterfølge dette.

  • Eleven kan lære tekst 

  • Eleven kan opptre i en forestilling gruppen lager, i trygge rammer.

  • Eleven kan grunnleggende teaterteknikker; improvisasjon, lytte til medspillere, innlevelse

  • Eleven har situasjonsforståelse 

  • Eleven kan gruppens rutiner og respekterer disse (mobilhotell, vise interesse for andres ideer). Dette er viktig for å skape trygghet og samhørighet

Ungdomssmia 

  • Eleven har erfaring med å tolke og formidle tekst

  • Eleven kan skape en karakter med bevissthet om kropp og stemme

  • Eleven kan enkle analysebegrep (dramaturgi, scener, akt, karakterens mål, tekstforståelse/undertekst)

  • Eleven viser evne til innlevelse og situasjonsforståelse

  • Eleven kan gruppens rutiner og respekterer disse (mobilhotell, vise interesse for andres ideer). Dette er viktig for å skape trygghet og samhørighet

Prosjektsmia

  • Eleven har erfaring med å tolke og formidle tekst, og har kjennskap til konkrete metoder for tekstarbeid

  • Eleven kjenner til ulike spillestiler og sjangre, og vet hvordan man kan kjennetegne disse

  • Eleven kan skape en karakter med bevissthet om kropp og stemme

  • Eleven viser evne til improvisasjon, innlevelse og situasjonsforståelse

  • Eleven har enkel erfaring med og forståelse for hvilke produksjonsoppgaver som inngår i en teaterproduksjon (kostymedesign, scenograf, markedsføring, inspisient, lys og lyd etc.)

  • Eleven viser evne til å kunne reflektere over egen innsats

NT-logo-2.0.png
image.png
image.png
image.png
image.png
image.png
  • Instagram
  • Facebook
  • TikTok
bottom of page